SER-adviezen
De SER heeft tot taak het kabinet en het parlement te adviseren over de hoofdlijnen van het sociaal-economisch beleid. De SER geeft gevraagd advies, maar ook advies op eigen initiatief. Behalve in adviezen legt de SER zijn bevindingen ook vast in de vorm van een verkenning of signalering. Hieronder treft u een overzicht aan van zaken waaraan de SER in 2018 heeft gewerkt in het kader van zijn adviserende taak, met een korte toelichting. De SER heeft in 2018 ook intensief overleg gevoerd over de toekomst van het pensioenstelsel; dit overleg heeft helaas niet geleid tot een advies.
Toekomst pensioenstelsel
Binnen de SER is ook in 2018 veelvuldig overleg gevoerd over de toekomst van het stelsel van aanvullende pensioenen voor werknemers, in het bijzonder over de invulling van een nieuw contract voor de aanvullende pensioenen en de randvoorwaarden hierbij. In het regeerakkoord van oktober 2017 is afgesproken dat het kabinet bij de hervorming van het pensioenstelsel aansluiting zoekt bij de eerdere rapporten en werkzaamheden van de SER. Zo is bij het overleg binnen de SER voortgebouwd op onder meer de SER-verkenning Persoonlijk pensioenvermogen met collectieve risicodeling (mei 2016). Het overleg heeft in 2018 niet geleid tot een advies, mede als gevolg van de niet-unaniem afgeronde besprekingen tussen sociale partners en het kabinet.
Adviezen 2019
Advies
12 april
Samen werken aan taal: Een advies over laaggeletterdheid ›
Advies
Samen werken aan taal:
Een advies over laaggeletterdheid
De SER heeft op eigen initiatief besloten een advies uit te brengen over het schrijnende probleem van laaggeletterdheid. In Nederland hebben naar schatting 2,5 miljoen mensen moeite met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Dat is een enorm maatschappelijk probleem. Laaggeletterdheid is vaak ook een oorzaak van andere problemen zoals schulden, slechte gezondheid, armoede of een slechte woonsituatie. Het kabinet heeft in maart 2019 plannen gepresenteerd, maar ziet de urgentie van dit probleem niet voldoende, zegt de SER in zijn advies.
UITGEBRACHT OP: 12 april – UITGEBRACHT AAN: minister OCW – VOORBEREID DOOR: Commissie Arbeidsmarkt- en Onderwijsvraagstukken – REACTIE MINISTER: reageert positief, ziet laaggeletterdheid als een belangrijk thema en vindt het goed dat ook laaggeletterden zelf werden betrokken bij het advies.
ADVIES
12 april
Prioriteiten voor een fair Europa: Samen sterker in een onzekere wereld ›
ADVIES
Prioriteiten voor een fair Europa:
Samen sterker in een onzekere wereld
Nederland heeft de EU nodig om de grote problemen van onze tijd, zoals klimaatverandering, migratie en digitalisering aan te pakken. Ons land is daarvoor zelf te klein. De Europese landen moeten hiervoor krachtiger samenwerken. De machtsveranderingen in de wereld maken dat noodzakelijk. Voor een sterke en hechte EU is het belangrijk om de levensomstandigheden, werkgelegenheid, productiviteit en inkomens te verbeteren en de verschillen tussen en in landen te verkleinen. Daarvoor is een diepere en eerlijker interne markt in Europa nodig.
Advies
24 mei
Integratie door werk: meer kansen op werk voor nieuwkomers ›
Advies
Integratie door werk:
meer kansen op werk voor nieuwkomers
De SER pleit voor een effectievere ondersteuning van vluchtelingen met een verblijfsvergunning bij het zoeken naar werk. Voor een succesvolle integratie van deze nieuwkomers zijn meer maatwerk en een sluitende regionale infrastructuur nodig waarop gemeenten, werkgevers en werknemers een beroep kunnen doen. Dit vraagt om veranderingen in wetgeving, beleid en uitvoering. Gezien de zorgelijke maatschappelijke positie, is een slagvaardige aanpak geboden.
UITGEBRACHT OP: 24 mei – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID DOOR: Werkgroep Vluchtelingen en Werk – REACTIE MINISTER: staat achter aanbevelingen, vindt het belangrijk dat elke nieuwkomer een snelle en goede start kan maken in Nederland. Dat is goed voor de nieuwkomer, de maatschappij en de werkgever die kampt met een personeelstekort.
Advies
5 juni
Naar een nieuw pensioenstelsel ›
Advies
Naar een nieuw pensioenstelsel
De SER heeft een advies uitgebracht over een nieuw, meer toekomstbestendig stelsel dat onderdeel is van het bredere Pensioenakkoord van 5 juni 2019. Met de voorstellen in het SER-advies 'Naar een nieuw pensioenstelsel' sluit het stelsel beter aan op de veranderende arbeidsmarkt, worden pensioenregelingen persoonlijker en transparanter en komt er eerder zicht op een koopkrachtig pensioen.
Het advies kwam tot stand na een lange periode van onderzoek, overleg en onderhandelen. Het Nederlandse pensioenstelsel is een groot goed en staat bekend als een van de beste ter wereld. Maar een hervorming is dringend nodig. De SER wil de sterke kanten, zoals lage kosten, verplichtstelling en een adequate pensioenopbouw behouden. Tegelijkertijd zijn er verbeteringen voorgesteld zodat pensioenregelingen begrijpelijker worden en beter aansluiten op de veranderende arbeidsmarkt.
De SER adviseert het kabinet voor de uitwerking van de voorstellen een stuurgroep in te stellen van kabinet en sociale partners. Die stuurgroep dient te starten met de uitwerking van de nieuwe pensioenregeling en de uitwerking van het kader voor de overgang naar een nieuw stelsel. De SER adviseert ook dat het kabinet samen met de Stichting van de Arbeid een goede afweging maakt of de doelen en de te bereiken resultaten kunnen worden behaald, dan wel op een andere wijze dienen te worden gerealiseerd om de overstap naar een nieuw stelsel mogelijk te maken. Dit voordat de wetgeving bij de Tweede Kamer wordt ingediend.
UITGEBRACHT OP: 5 juni – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID
DOOR: SER – REACTIE MINISTER: verheugd over bereiken principeakkoord, spreekt wens uit om met vernieuwing van pensioenstelsel te starten.
ADVIES
21 juni
Nationale klimaataanpak voor regionale industriële koplopers ›
signalering
Nationale klimaataanpak voor regionale industriële koplopers
De SER onderschrijft de noodzaak en kansen van een industriële transformatie waardoor de uitstoot van broeikassen in 2050 nagenoeg nul is. De SER bepleit een doorlopende aanpak die berust op:
- Het versterken van de regionale aanpak
- Het versterken van het arbeidsmarkt- en scholingsbeleid
- Het bevorderen van innovatie
- Het in rekening brengen van maatschappelijke kosten als prikkel om vermijdbare emissie tegen te gaan
UITGEBRACHT OP: 21 juni – UITGEBRACHT AAN: minister EZK – VOORBEREID
DOOR: SER – REACTIE KABINET: adviezen grotendeels opgenomen in het Klimaatakkoord
Advies
19 juli
Verkorting termijnen actief en passief kiesrecht leden ondernemingsraad ›
ADVIES
Verkorting termijnen actief en passief kiesrecht leden ondernemingsraad
De SER vindt dat de termijnen voor actief en passief kiesrecht in de Wet op de ondernemingsraden (WOR) voor leden van ondernemingsraden te lang zijn. Zij adviseert deze termijnen te verkorten en geeft in overweging om dezelfde termijnen te laten gelden voor actief en passief kiesrecht.
UITGEBRACHT OP: 19 juli – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID
DOOR: Commissie Bevordering Medezeggenschap – REACTIE KABINET: in afwachting van kabinetsreactie.
Verkenning
29 augustus
Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019 ›
VERKENNING
Hoge verwachtingen:
Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019
De weg van jongeren naar een zelfstandig bestaan verloopt trager dan voorheen, aldus de SER in de verkenning die is voorbereid door het SER-Jongerenplatform. Er tekent zich steeds duidelijker een maatschappelijke scheidslijn af tussen jongeren met meer en minder kansen. Wie de juiste relaties en netwerken heeft, heeft meer kans op interessant werk, op hulp bij financiële tegenslagen en op een soepeler combinatie van werk en zorg. Wie dergelijk ‘sociaal kapitaal’ niet van huis uit meekrijgt, heeft het een stuk moeilijker. Het SER-Jongerenplatform roept het kabinet op onderzoek te doen naar de invoering van een ‘generatietoets’.
Vooraf zou daarmee duidelijk moeten worden wat het effect van kabinetsbeleid is op huidige en toekomstige jongeren. De toets kan gebruikt worden bij de invoering van nieuw beleid en wetten en bij het sluiten van politieke en sociale akkoorden.
UITGEBRACHT OP: 29 augustus – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID
DOOR: Commissie Ontplooiingskansen Jongeren – REACTIE MINISTER: kabinet stemt in met de conclusies van het SER-Jongerenplatform, zal een 'generatietoets' invoeren bij de ontwikkeling van wet- en regelgeving. Daarmee kunnen de effecten van beleid op verschillende generaties worden getoetst.
ADVIES
30 augustus
Overleg met en consultatie van sociale partners in de publieke sector ›
ADVIES
Overleg met en consultatie van sociale partners in de publieke sector
Hoe kunnen de sociale partners in de publieke sector (de werkgevers en vakcentrales in onderwijs en overheid) beter worden betrokken bij wetgeving en beleid, en bij het overleg met sociale partners in de marktsector? De SER adviseert regelmatig overleg tussen de sociale partners in de marktsector, zelfstandige publieke werkgevers, de centrales voor overheids- en onderwijspersoneel en de SER-voorzitter. In dat overleg kan men besluiten om al dan niet samen vraagstukken op te pakken. De raad stelt voor om na twee jaar te evalueren of andere acties nodig zijn om sociale partners in de publieke sector te betrekken.
UITGEBRACHT OP: 30 augustus – UITGEBRACHT AAN: minister BZK – VOORBEREID
DOOR: Begeleidingscommissie – REACTIE KABINET: in afwachting van kabinetsreactie.
Advies
20 september
Diversiteit in de top, tijd voor versnelling ›
ADVIES
Diversiteit in de top, tijd voor versnelling
Er zijn nog steeds te weinig vrouwen en mensen met een niet-westerse migratieachtergrond in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Dat aantal groeit wel, maar het gaat te langzaam. De SER pleit daarom voor een integrale aanpak met steviger maatregelen. Onderdeel hiervan is een zogenoemd ‘ingroeiquotum’ voor de Raden van Commissarissen van beursgenoteerde bedrijven om genderdiversiteit te bevorderen. Alle bijna 5.000 ‘grote’ vennootschappen moeten daarnaast zelf ambitieuze streefcijfers en actieplannen opstellen, waarbij er ruimte moet zijn voor maatwerk en eigenaarschap.
UITGEBRACHT OP: 20 september – UITGEBRACHT AAN: minister SZW en minister OCW – VOORBEREID DOOR: Ad-hoc commissie Diversiteit in de top van het bedrijfsleven – REACTIE MINISTERS: kabinet neemt aanbevelingen SER advies integraal over.
Advies
8 oktober
Obstakels deelname ondernemingsraden: Termijnen en andere belemmeringen ›
ADVIES
Obstakels deelname ondernemingsraden: Termijnen en andere belemmeringen
De SER constateert dat de Wet op de ondernemingsraden (WOR) veel mogelijkheden biedt om flexwerkers te betrekken bij medezeggenschap en hun belangen te behartigen. De SER beveelt aan om deze mogelijkheden beter te benutten. Zo is in de WOR vastgelegd dat een ondernemingsraad bestaat uit ‘in de onderneming werkzame personen’. Ondernemer en ondernemingsraad kunnen gezamenlijk de groep van in de onderneming ‘werkzame personen’ verder uitbreiden door gebruik te maken van de WOR. De enige voorwaarde is dat dit bevorderlijk is voor een goede toepassing van de WOR in de onderneming.
UITGEBRACHT OP: 8 oktober – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID
DOOR: Commissie Bevordering Medezeggenschap – REACTIE KABINET: in afwachting van kabinetsreactie.
ADVIES
18 oktober
Kansen pakken en risico’s beheersen, over de samenhang tussen de SDG’s en inter. MVO ›
ADVIES
Kansen pakken en risico’s beheersen, over de samenhang tussen de SDG’s en internationaal MVO
Om de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN in 2030 te bereiken is dringend meer actie nodig. Bedrijven, overheden, burgers en ngo’s moeten nog veel meer dan nu doen voor duurzaam ondernemen. De zeventien VN doelstellingen voor duurzame ontwikkeling gaan bijvoorbeeld over armoede bestrijden, volwaardig werk voor iedereen en actie tegen de gevolgen van klimaatverandering. Overheden, internationale organisaties, bedrijven en maatschappelijke organisaties staan achter deze doelstellingen. De SER vindt dat er voor alle partijen veel winst te behalen is met het verbinden van het beleid voor internationaal MVO aan de SDG’s. Internationaal MVO is de basis voor een effectieve en coherente bijdrage van bedrijven aan de SDG’s. Het advies bevat handvatten voor bedrijven die duurzaam willen ondernemen en casussen van bedrijven die aan de slag zijn met internationaal MVO en de SDGs.
UITGEBRACHT OP: 18 oktober – UITGEBRACHT AAN: minister BHO – VOORBEREID
DOOR: Commissie Internationaal MVO – REACTIE KABINET: SER-advies besproken met TK-commissie Buitenlandse Zaken; in afwachting van kabinetsreactie.
ADVIES
19 november
Strategische agenda hoger onderwijs ›
ADVIES
Strategische agenda hoger onderwijs
In zijn brief schetst de SER vanuit sociaal-economische perspectief de thema’s die aan de orde zouden moeten komen in de strategische agenda op het hoger onderwijs. De SER wijst op de gerechtvaardigde maatschappelijke investering voor goed hoger onderwijs en de kwaliteiten van het binaire en meebewegende hoger onderwijs waarin nog meer kan worden samengewerkt. Voorts vraagt de SER aandacht voor de omstandigheden waaronder de studenten zich kunnen ontwikkelen, zowel initieel als post-initieel, de invloed van internationalisering en digitalisering en bij het hoger onderwijs als werkgever.
UITGEBRACHT OP: 19 november – UITGEBRACHT AAN: minister van OCW – VOORBEREID DOOR: Commissie Arbeidsmarkt en Onderwijsvraagstukken
ADVIES
13 december
Inventarisatie Leven Lang Ontwikkelen in de sociale zekerheid ›
ADVIES
Inventarisatie Leven Lang Ontwikkelen in de sociale zekerheid
De SER signaleert een aantal knelpunten en duidt een aantal oplossingsrichtingen om leven lang ontwikkelen van grotere waarde in de sociale zekerheid te laten zijn. De huidige wetgeving en financieringssystematiek zijn erop gericht dat de uitkeringsgerechtigde (werkloosheid, arbeidsongeschikt, bijstand) zo snel mogelijk weer deelneemt aan het proces. Het accent moet volgens de SER veel meer liggen op een duurzame werkhervatting. Daarvoor is meer tijd, geld en ruimte in regels en uitvoering (maatwerk) nodig, zodat er kan worden gekeken naar wat voor scholing bij de persoon past. Bovendien wordt dienstverlening van de uitvoeringsinstanties strikt gekoppeld aan het hebben van een uitkering. Het is zaak overgangen tussen werk en niet-werk beter te faciliteren. Ook is het van belang aandacht te besteden aan het wegnemen van belemmerende factoren als schulden, verslaving of andere problemen.
UITGEBRACHT OP: 13 december – UITGEBRACHT AAN: minister SZW – VOORBEREID
DOOR: Ad-hoc commissie Leven lang ontwikkelen in de sociale zekerheid – REACTIE KABINET: in afwachting van kabinetsreactie.
Verkenning
13 december
Diversiteit arbeidsrelaties en arbeidsomstandigheden ›
ADVIES
Diversiteit arbeidsrelaties en arbeidsomstandigheden
Flexwerkers doen vaker gevaarlijk of fysiek zwaar werk dan werknemers in vaste dienst. Maar vaste werknemers hebben vaker veel en emotioneel zwaar werk. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de SER. In de Arbowet en Arbeidstijdenwet staat dat veiligheidsmaatregelen zoals beschermende kleding of toegang tot een bedrijfsarts voor alle werkenden gelden, ongeacht de vorm van het arbeidscontract. De praktijk is vaak anders. Een groeiend aantal mensen heeft een flexcontract of is zelfstandige. Zulke verschillende arbeidscontracten kunnen leiden tot onduidelijkheden over de regels voor gezond en veilig werken. Werknemers én werkgevers moeten weten wat hun rechten en plichten zijn, én de wet naleven, zegt de SER in de verkenning.
UITGEBRACHT OP: 13 december – UITGEBRACHT AAN: minister SZW, staatssecretaris SZW – VOORBEREID DOOR: Commissie Arbeidsomstandigheden – REACTIE STAATSSECRETARIS: Positief over het advies, gaat er actief mee aan de slag en zal het betrekken in de ontwikkeling van de nieuwe Arbo-visie.
ADVIEs
Adviezen grenswaarden ›
ADVIES
Grenswaarden
De overheid en het bedrijfsleven hanteren grenswaarden voor de beoordeling van de risico’s van stoffen op de werkplek. De grenswaarden scheppen duidelijkheid voor werkgevers en werknemers over wat toelaatbare blootstelling is. In Nederland speelde de SER een belangrijke rol in de totstandkoming van de databank Grenswaarden, waarin voor meer dan 2000 stoffen een (in Nederland geldende) grenswaarde voor de werkplek is vastgelegd. In 2019 bracht de SER adviezen uit over de invoering van een grenswaarde voor dieselmotoremissie (pdf), vinylchloridemonomeer (pdf) en hydrazine (pdf).
UITGEBRACHT OP: diversen data – UITGEBRACHT AAN: minister SZW, staatssecretaris SZW – VOORBEREID DOOR: Commissie Arbeidsomstandigheden – REACTIE STAATSSECRETARIS:
OVERLEG
april
Consultatief overleg ›
OVERLEG
Consultatief overleg
In 2019 vond er een keer een consultatief overleg met een minister of staatssecretaris plaats. Dit is een lichte vorm van advisering van werkgevers- en werknemersorganisaties op commissieniveau. Het consultatief overleg met minister Koolmees, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vond plaats in april en ging over de sociale en economische kanten van Europa.
lees meer (website) ›
DATUM: April 2019 MINISTER: Minister Koolmees ONDERWERP: Sociale en economische kanten van Europa
Consultatief overleg
Consultatief overleg
consumenten in de digitale economie
De Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) heeft op 13 juni een consultatief overleg gevoerd met staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat over haar beleidsprioriteiten op het terrein van consumentenbescherming. De volgende onderwerpen stonden daarbij centraal: digitalisering van de economie, harmonisatie van garantieregels in EU-verband, en aanpak van irritante telefonische verkoop. Daarnaast heeft de CCA aandacht gevraagd voor een goede toegang tot het recht voor consumentenzaken en het belang van de commissies voor geschillenbeslechting in dit verband.
lees meer ›
DATUM: 13 juni STAATSSECRETARIS: Keijzer van Economische Zaken en Klimaat ONDERWERP: consumenten in de digitale economie
Advies grenswaarden stoffen op de werkplek
Werkgevers en werknemers hebben binnen het arbostelsel een eigen verantwoordelijkheid voor het veilig omgaan met gevaarlijke stoffen op de werkplek. Soms is het werken met gevaarlijke stoffen onvermijdelijk. Werkgevers moeten bepalen of medewerkers veilig met gevaarlijke stoffen werken. Dit kan door de blootstelling te vergelijken met de zogeheten grenswaarde van een stof. Is de blootstelling lager dan de grenswaarde, dan zijn werknemers over het algemeen voldoende beschermd. De Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplekvan de SERadviseert het ministerie van SZW over de haalbaarheid van wettelijke grenswaarden voor stoffen zonder een veilig niveau van blootstelling.
grenswaarden gevaarlijke stoffen ›
Grenswaarde MDA
MDA (4,4’-methyleendianilline) is een carcinogene stof zonder veilige drempelwaarde. De Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek adviseert de huidige grenswaarde van 9 µg/m3 TGG-8uur (Tijd Gewogen Gemiddeld over een achturige werkdag) te handhaven en af te zien van een nieuwe haalbaarheidstoets. Dit is het gebruikelijke beleid van de subcommissie wanneer de wettelijke grenswaarde op een lager niveau is vastgesteld dan het door de Gezondheidsraad geadviseerde streefrisiconiveau van 16 µg/m3 TGG-8uur.
advies grenswaarde MDA ›
UITGEBRACHT OP: 7 februari – UITGEBRACHT AAN: staatsecretaris SZW – VOORBEREID DOOR: Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek – REACTIE STAATSSECRETARIS: nog niet bekend
Grenswaarde tarwemeelstof
Tarwemeelstof komt van graansoorten die verwant zijn aan tarwe, zoals haver, gerst en rogge. Voor deze stof kan geen veilige drempelwaarde worden vastgesteld. Inademing van tarwemeelstof kan leiden tot allergische luchtwegklachten, zoals beroepsastma. De Gezondheidsraad had in 2017 zijn eerdere advies over beroepsmatige blootstelling aan tarwemeel geactualiseerd. De subcommissie concludeert echter dat de nieuwe advieswaarde van de GR geen aanleiding vormt om haar advies uit 2016 te herzien (grenswaarde van 1,2 mg/m3 TGG-8uur). De subcommissie neemt zich expliciet voor om over vier jaar, met prioriteit, een nieuw haalbaarheidsonderzoek uit te voeren om te bezien of de door de Gezondheidsraad geadviseerde waarde van 0,2 mg/m3 dan te halen is.
advies grenswaarde tarwemeelstof ›
UITGEBRACHT OP: 7 februari – UITGEBRACHT AAN: staatsecretaris SZW – VOORBEREID DOOR: Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek – REACTIE STAATSSECRETARIS: nog niet bekend
Grenswaarde schimmel alfa-amylase
Schimmel alfa-amylase is een stof waarvoor geen veilige drempelwaarde kan worden vastgesteld. Inademing van schimmel alfa-amylase kan leiden tot allergische luchtwegklachten zoals beroepsastma. Dit is vooral een risico voor werknemers in bakkerijen en meelfabrieken waar het enzym als ingrediënt aan meelproducten wordt toegevoegd. De Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek adviseert de invoering van een grenswaarde van 10 ng/m3 TGG-8uur (Tijd Gewogen Gemiddelde over een achturige werkdag) met een invoeringstermijn van vijf jaar. Voor een kleine groep bedrijven in de bakkerijgrondstofindustrie is deze invoeringstermijn echter niet haalbaar gezien de huidige niveaus van blootstelling. Voor deze categorie bedrijven wordt een invoeringstermijn van 10 jaar votorgesteld.
advies grenswaarde schimmel alfa-amylase ›
UITGEBRACHT OP: 8 oktober – UITGEBRACHT AAN: staatsecretaris SZW – VOORBEREID DOOR: Subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek – REACTIE STAATSSECRETARIS: nog niet bekend