Deel 2
Interactieve figuren per indicator / Feiten en cijfers
In dit deel van de monitor presenteren we de achterliggende data. De variabelen zijn ingedeeld naar de groepen leergedrag, urgentiegevoel en stimulerende factoren. Voor elk van de figuren beschrijven we de ontwikkelingen in de tijd. Door in de figuren door te klikken worden uitsplitsingen naar groepen en sectoren zichtbaar.
In 2022 is de vragenlijst voor werknemers (NEA) op sommige onderdelen veranderd (o.a. qua vraagstelling en volgorde) en is er voor een deel van de vragen een split design doorgevoerd waardoor iets kleinere (maar nog wel representatieve) groepen zijn bevraagd. Dit kan tot gevolg hebben dat de ontwikkelingen voor sommige groepen wat minder goed vergelijkbaar zijn met voorgaande jaren en dat er voor 2021-2022 soms vrij grote jaar-op-jaar veranderingen kunnen voorkomen.
Leergedrag
Deze indicatoren zijn het meest concreet en gaan over feitelijk gedrag: hoeveel opleidingen en cursussen worden gevolgd en in welke mate wordt er tijdens het werk informeel geleerd.
Urgentiegevoel
Deze indicatoren geven inzicht in de gevoelde noodzaak of urgentie voor leren en ontwikkelen. Hierbij gaat het om de vraag of er mismatch wordt ervaren tussen de kennis en vaardigheden die een werkende te bieden heeft en de kennis en vaardigheden die het werk vraagt. Ook gaat het hierbij om de behoefte aan scholing en ontwikkeling.
Stimulerende factoren
Deze indicatoren zeggen iets over de mate waarin de organisatiecontext leergedrag stimuleert en faciliteert. Denk daarbij aan gevarieerd en uitdagend werk, mogelijkheid tot evaluatie en reflectie, autonomie en steun van de leidinggevenden. Voor de selectie van de stimulerende factoren is gebruik gemaakt van een door TNO ontwikkeld model voor lerende organisaties en informeel leren (van der Torre et al., 2020).