SER werkatelier
Stappenplan
In een werkatelier staat leren in de praktijk centraal.
In een of meer bijeenkomsten werken SER medewerkers en procesexperts samen aan een concrete vraag. Je leert procesvaardigheden en/of MGA kennis direct toe te passen in je eigen werk. Een werkatelier helpt je snel vooruit. Lees hier hoe je je kunt aanmelden voor een werkatelier.
Stap 1
SER werkatelier
In een werkatelier staat jouw vraagstuk centraal. Je wilt een snelle (door)start maken, een gestructureerd proces opzetten of een impasse doorbreken. Tijdens een werkatelier kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar een mogelijke aanpak voor jouw vraag én versterk je je eigen procesvaardigheden. Experts op het gebied van MGA en procesdeskundigheid begeleiden het werkatelier en ontwikkelen samen met de deelnemers oplossingen. Samen zie je meer mogelijkheden en zo kun jij weer verder.
Voorbeelden vraagstukken van werkateliers
- Het maken van het procesontwerp voor de adviesaanvraag SDG’s & IMVO.
- Doorbreken van niet-productieve patronen tussen convenantpartners.
- Implementatie paragraaf arbeidsmarkt en scholing voor landbouw en landgebruik in het klimaatakkoord.
- Commissie klachtenbehandeling aanstellingskeuringen; werkgevers en werknemers zitten niet op een lijn waar het gaat om het takenpakket van de commissie.
- De actie-agenda LLO had behoefte aan definiëring van doelen en strategie.
Meld je vraag bij het interne expertteam
Perdita Chandrashekhar
T 070-3499 629 (werk)
M 06-3000 0338 (mobiel)
Stap 2a | Interventie
SER werkatelier
Bij een interventie ontwerp je samen een activiteit die met hulp van een ‘extern’ facilitator uitgevoerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een workshop of een thematische sessie met de stakeholders of de leden van een commissie. De externe facilitator is een lid van het SER Expertteam.
Start
SER werkatelier
Je staat voor een lastig vraagstuk. Bijvoorbeeld voor het procesontwerp van een nieuwe adviesaanvraag, je weet niet goed hoe je sturing kunt geven aan wat er in een commissie gebeurt, of de uitvoering van een convenant leidt tot nieuwe vraagstukken. Je kunt wel wat hulp gebruiken. Onderzoek hier of een werkatelier bij jouw vraag past.
Onderzoek je dit liever in een gesprek? Meld je dan hier aan bij Perdita Chandrashekhar.
Stap 2
SER werkatelier
Er vindt een intakegesprek plaats tussen jou en twee leden van het expertteam. De vraag wordt verduidelijkt en er wordt gezamenlijk bepaald of een werkatelier passend is, of dat een interventie met inzet van een ‘extern’ facilitator een betere oplossing is.
Stap 3
SER werkatelier
Het intakegesprek is achter de rug en jullie conclusie is dat een werkatelier jou verder kan helpen. Je gaat nu met hulp van collega’s zelf een oplossing voor jouw vraagstuk formuleren en uitvoeren. Je blijft dus zelf aan het roer in de uitvoering.
De volgende stap is dat je als casushouder het werkatelier voorbereidt.
Je draagt zorg voor een korte presentatie die vooraf met de deelnemers van het atelier gedeeld kan worden over de context, de inhoud, de stakeholders en jouw centrale vraag. Neem de tijd voor deze voorbereiding, dat kan voor jezelf al veel verheldering opleveren. De begeleiders van het werkatelier bereiden de uitvoering van het atelier voor. Je nodigt zelf de deelnemers van het atelier uit.
Voorbeeld werkatelier
SER werkatelier
Voorbeeld adviesvraag SDG’s IMVO
Beleidsmedewerker Andrea Connell zal de adviesaanvraag ‘Ontwikkeling door duurzaam ondernemen, SDG’s en IMVO’ gaan begeleiden. Het ministerie van Buitenlandse zaken vraagt om een verkennend advies en stelt als centrale vraag: Wat is de visie van de SER op de verhouding van SDG’s, IMVO en verduurzaming van mondiale waardeketens en publiek-private samenwerking en wat betekent dit voor bedrijven en overheid? Het advies zal opgesteld worden door de commissie IMVO bij de SER. Er wordt gevraagd om het advies binnen 1 jaar uit te brengen.
De beleidsmedewerker heeft de basistraining Verbindend Onderhandelen gevolgd en wil graag een procesontwerp maken voor dit adviestraject. Een van de overwegingen bij de aanvraag voor een werkatelier is: hoe betrekken we de andere stakeholders (bv overheid en ngo’s) goed bij dit advies, zij zijn geen lid van de commissie. De beleidsmedewerker wil het proces van het begeleiden van het advies zelf uitvoeren.
De intake vindt half oktober plaats, wat direct al een mini-bijeenkomst van een werkatelier wordt. Het team van 4-5 SER-medewerkers is hierbij aanwezig. Eind oktober vindt een uitgebreider werkatelier plaats. In dit werkatelier werken we met back-casting: Wat zou de bedoeling van het advies moeten zijn, wat moet het gaan doen als het er ligt, hoe zou je willen dat het advies gebruikt zou worden? Vanuit die bedoeling is er terug geredeneerd naar logische processtappen. Vanaf het eerste werkatelier is de senior adviseur communicatie betrokken. Het resultaat is een zeer globaal ontwerp dat door het team (4-5 medewerkers) verder wordt uitgewerkt in de eerste helft van november.
Dit uitgewerkte procesontwerp wordt in de tweede helft van november besproken met de commissie IMVO. Die sessie is door het SER team voorbereid en kent verschillende werkvormen om de leden van de commissie actief te laten participeren in het tot stand komen van het procesontwerp zodat zij volwaardig eigenaarschap over het proces ervaren. Een aantal foto’s van deze werksessies wordt in een bijlage van het advies opgenomen.
Een week na de bijeenkomst met de commissie vindt een tweede werkatelier plaats. In deze sessie zijn de uitkomsten van de commissie omgezet in vervolgstappen en is het procesontwerp afgemaakt. Het proces onderscheidt drie stappen: analyse, joint fact finding en het opstellen van het advies.
In het voorjaar van 2019 vinden diverse dialoogbijeenkomsten plaats. De brede dialoogbijeenkomst bij de SER is ontworpen met de dialoogspecialisten binnen de SER en wordt begeleid door Olga Plokhooij, expert dialoog. Als onderdeel van de sessie worden alle deelnemers (zo’n 40) gevraagd om de samenhang tussen de SDG’s en IMVO te visualiseren, dit levert een goed gevulde wand van rijke illustraties op, waarvan er een aantal aan het uiteindelijke advies worden toegevoegd. De dialogen zorgen voor veel onderlinge herkenning en betrokkenheid van partijen buiten de commissie.
In het procesontwerp is nadrukkelijk aandacht besteed aan het betrekken van andere belanghebbenden dan de leden/geledingen van de commissie IMVO, waaronder NGO’s en de overheid. Ook is er speciaal aandacht besteed aan het betrekken van jongeren. In een nieuw werkveld als de samenhang tussen SDG’s en IMVO is de rolinvulling van verschillende partijen onderwerp van gesprek. De verheldering hiervan wordt in het advies meegenomen. Om voor ondernemers een handelingsperspectief te kunnen schetsen worden de meer conceptuele onderdelen van de verkenning vertaald naar een handelingsperspectief en voorzien van voorbeelden van regelingen.
Het advies wordt in de zomerperiode inhoudelijk verder uitgewerkt, voorzien van een oproep van het jongerenplatform van de SER en in oktober 2019 opgeleverd.
Voor het procesontwerp van het advies hebben drie bijeenkomsten van een werkatelier plaatsgevonden, met als resultaat een door de commissie en het beleidsteam gedragen procesontwerp.
Stap 4
SER werkatelier
Het werkatelier vindt plaats. Samen met collega’s en de MGA expert bedenk je nieuwe oplossingen voor je vraag. Leg die zoveel mogelijk vast op bijvoorbeeld flaps, foto’s, film, in powerpoint of andere presentatiemiddelen, zodat de kennis ook aan anderen kan worden overgedragen.
Stap 2a | Interventie
SER werkatelier
Bij een interventie ontwerp je samen een activiteit die met hulp van een ‘extern’ facilitator uitgevoerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een workshop of een thematische sessie met de stakeholders of de leden van een commissie. De externe facilitator is een lid van het SER Expertteam.
Stap 5
SER werkatelier
Het werkatelier wordt geëvalueerd. Er wordt een korte casusbeschrijving gemaakt (geanonimiseerd) om de geleerde lessen en de opbrengst van het atelier deelbaar te maken met andere collega’s.